Saturday, December 27, 2008

Mellandagar

Officiellt har Sverige gått in i de så kallade mellandagarna och här i Taipei märks förändring bla genom att julpyntet vid entrén utanför köpcentret SOGO redan i förrgår snabbt byttes ut. Nu ser vi istället röda rislampor med gulguldiga detaljer och detta är välvalda dekorationer inför det snart ankomande kinesiska nyåret. Det kinesiska nyåret firas då årslutet infaller enligt lunarkalendern, vilket vanligen är i slutet av januari. Detta är kinesernas viktigaste högtid och även för taiwaneserna är det oftast även den enda längre ledighet man får under året.(Oftast handlar det om en dryg veckas ledigt från jobbet, det är lääänge vet ni)

Persoligen tycker jag detta säger ganska mycket om hur ytlig och oviktig julen som händelse egentligen är här i Taiwan. Igår meddelade jag Winson att jag planerar ta bort julpyntet från vårt rum om någon vecka. Det verkade han inte varit riktigt beredd på. Han tycker det är så mysigt med alla gulliga saker vi pyntad rummet med sedan jag flyttade in. Jag kan inte låta bli att le, detta är taiwanestänk i ett nötskal. På min skola har det hängt julgranskulor och glitter i taket sedan jag kom dit i juli. Blinkande ljusslingor är åretrunt standard här. Men för mig får det ge mig mysstämning någon vecka till, sen får det vara nog. Julgranen får vara hur söt den vill. I itten av januari åker den ut. Även om den inte barrar...

1 comment:

Anonymous said...

Hej Emma!
Det är riktigt den 13 januari "trettonde Knut kör julen ut."Sen är det slut. Våren hägrar sen och påsken.
GOD FORTSÄTTNING PÅ DET GAMLA ÅRET.
KRAM MORMOR.