Thursday, December 18, 2008

Idag tänker jag såhär:

Lund? Dom har ju faktiskt ett jättebra (sägs det) universitet där. Det är i mina hemtrakter och vi kommer vara nära mina kära. Livet kanske blir enkelt? Jag (tror att jag) vet vad jag får, så att säga.

Göteborg? Det hade ju faktiskt varit kul att åka till en plats där ingen av oss (läs: inte heller jag) har något som helst förflutet. Vi har en helt ny spelplan att tillsammans lära oss navigera. Det blir liksom mer skaparanda. Kreativitet, utmaning, inspiration och frihet. Kanske? Är Handelshögskolan i Göteborg trevligare, bättre eller what jämfört med Ekonomihögskolan i Lund? Här kan man i alla fall läsa sitt språk i mindre kurser parallellt med ekonomistudierna. Detta är positivt i jämförelse med Lund där man endast läser en termin, av totalt åtta, och då på heltid.

Stockholm? Sveriges största arbetsmarknad. Helt klart den plats där Winson lättast kan finna folk som pratar kinesiska, förstår hans situation och kan hjälpa honom knyta de kontakter han behöver. Tror jag. I huvudstaden kan man studera det mesta; här finns Karolinska Institutet, KTH och Universitetet med fler språkutbildningar än vad jag hittat någon annan stans... men, men, MEN: Här finns inget vettigt sammansatt program som intresserar mig. Ekonomprogramen saknar språkprofiler och går inte att kombinera med Pol Kand på samma sätt som i Lund.

Nationalekonomi - kommer vara intressant för min virriga panna som gärna vill bry sig om allt och har svårt att bestämma sig för en smalare nisch. Allmänbildande och användbart.

Civilekonom - ett papper att vifta med. Ett diplom att hänga på väggen och visa för andra.

Språk - mitt (för tillfället) hjärtligaste intresse. Jag vill bara mermermer. Kinesiska, engelska, spanska, hobbytyska och....


Som ni ser verkar det mest handla om var vi vill bo från och med nästa höst, Winson och jag. Fast ändå inte; jag har nästan uteslutit Stockholm från mig trefaldiga topplista. Åtminstone till en början. Jag verkar ha valt en utbildning - eftersom jag inte längre tror att mitt val någonsin kan bli slutgiltigt känns det här som en bra början.

OCH - man kan väl ändra sig igen?!
MEN - jag måste bena ut vad som hände med mina ingengör/naturvetar-planer... (Ja, vad hände, jag vet verkligen inte! Kanske jag fortfarande övervägt det om jag hittat en snygg kombiutbildning där jag - just det - fick läsa språk också?)

och sen en suck...

1 comment:

Anonymous said...

Alla gånger Lund. Släkt och familj är bra att ha nära sig, och Lund är en mycket internationell stad med intelligenta människor från jordens alla hörn.

Jag har...eller haft...eller tänker lite löst på...planer om att flytta hem med min tjej från Kalifornien och Lund ligger nog högst på listan. Skulle sakna närheten till vatten, och vintrarna är ruggigt fuktiga och kalla.

Men annars tror jag att det är en av de lättaste ställena att landa i som utlänning...vet inte hur Gbg är men alla snorkiga och hänsynsbefriade beteenden som utlandsbloggarna i Sthlm klagar på känner jag inte igen från Lund.

Men det blir nog inte i år..heller. :-)