Sunday, December 21, 2008

Julfirande i Taipei

Starbucks it was med 24°C på Breeze Malls uteterass. I veckan som kommer är det mycket att göra för mig. Jag har ett strikt skrivarschema att följa, skola med minimum två timmars läxor dagligen, det ska firas jul och göras ett besök på immigrationsverket för att förnya visumet.

Vad det gäller julkänslan så finns den visst, om den än är lite annorlunda. Jag saknar regn och drömmar om vitpudrade fönster, men jag jag har ett intressant utbud av julgranar i nytänkande design här omkring i staden. Jag har faktiskt julgran hemma - ingen riktigt dock - men den klär lyan väl och är tjusigt pyntad med blinkande ljus. Faktiskt har vi riktigt propert julpynt på vårt rum också. Tre lertomtar från Jie, tomtekort på hyllan och glittergirlanger i lampan. Jag har pepparkakor och massor av mörk choklad. Dessutom har jag en sådan där glasglob som man vänder på så det ser ut som om det snöar (VAD heter en sån??). Tillägg: har ljust tittat på Love Actually, en riktig julfavoritfilm.

Även om julveckan är en helt vanlig arbetsvecka i Taiwan så planerar jag vissa tillägg på onsdag:
* Skypemöte med Mor, Far och Lina under deras julklappsutbyte
* Ytterligare ett Skypemöte med mormor och morfar då Rolf och Britt anlänt för fika
* Winson och jag ska ut och äta middag. Var och om vi har sällskap är inte helt klart än
* Vi ska även gå med min bästis Lee till hennes kyrka

För att dra ut på det lite tänker jag mig mer glöggdrickande i slutet på veckan. Dessutom hade det varit trevligt om det där paketet som sägs vara skickat från Sverige kom fram. Idag är det fjärde advent och jag tycker det är på tiden att säga:

God Jul!

3 comments:

Anonymous said...

GOD JUL EMMA!
Men som du skriver hörs vi på julafton. Jag tycker det verkar som du trots allt får en riktig trevlig jul med Winson.Givetvis kommer vi att sakna dig här.Det blir ingen som vill låna mina knappar.Eller hur??.
Björnkramar från mormor o morfar.

Anonymous said...

...längtar efter dig.
Din trogna mamma

Anonymous said...

God Jul min vän! Jag håller också tummarna för att paketet kommer fram!!! Love