Wednesday, December 31, 2008

Gott Nytt År!

Det svåraste med att fatta beslutet att flytta hit var skuld känslorna gentemot familjen.
Jag är ju lyckligt lottad med en familj där (mig veterligen) faktiskt ingen vill bli av med mig.
Jag skulle lämna dem, överge dem, sticka iväg och som om jag hittat något bättre.
Som om jag inte ville ha dem längre.

Jag vet själv att resonemanget inte håller, men det var så jag kände.
Inte minst då mot mina mor- och farföräldrar. Dom skulle inte ens ha möjlighet att hälsa på.
Min egen saknad skulle såklart bli stor, men inför mig själv skulle kunna stå upp för mitt val.
Familjen såg jag som offer för mina egoistiska val.

Jag har försatt oss alla i en knepig situation.
Under 2009 kommer jag bli ännu bättre på att ringa och maila hem.
Efter 2009 lever man inte utan msn, bloggar och facebook.
Jag vill vara närvarande och deltagande. Även när jag är fysiskt långt borta.

Jag ser mycket fram emot 2009.
Bakom utmaningarna finns fantastiska mål att uppnå.
Jag är ännu bara halvvägs genom min mandarinplockar - resa.
Jag har mycket kvar att lära och uppleva.
Men tiden går fort.
I början av juni är jag i Sverige igen. En sommar i Folkestorp.
I augusti kommer Winson och då flyttar vi till Lund för studier.

Ge och ta, ungefär så här kommer 2009 se ut.
Här i Taipei har vi bara sju timmar kvar.
Så nu finns det bara en sak till att säga:

新年快樂!

4 comments:

Anonymous said...

Gott nytt år!!
Jag får äran att spendera nyårsafton med din syster i år :)

Anonymous said...

Gott nytt år älskade syster!! Vi kommer få en toppen sommar i Folkestorp. Hälsa Winson så gott så hörs vi 2009. Kärlek

Anonymous said...

Hej Emma!
Morfar o jag önskar dig och hela din nya familj
GOTT NYTT ÅR.

Vi hörs igen på det nya året 2009.
Kram mormor

Anonymous said...

hej! vi aker strax till Wulai, men vad tror du om att ata lunch eller middag den 4de? vi aker ju hem den 5te. gott nytt ar! :) kram