Saturday, March 21, 2009

Så minns vi plötsligt tropikerna rätta ansikte

Luftkonditioneringen är på mest hela tiden och varje gång jag går ut genom dörren undrar jag förvirrat om det läcker från något okänt närbeläget ångbad kanske? Det känns som på Lalandia och man undrar, varför har jag ingen baddräkt och varför luktar det inte klor, varför sitter här en katt som jamar och varför strömmar samma gamla enfaldiga matos genom fönstergluggen?

De senaste dagarna har värmen förändrats. Det har blivit lite varmare men det är inte det som är påtagligt. Temperaturen i sig är underlig, mina siffror är inte officiella men de sista två veckorna har vi haft varierat mellan sådär 12°C och 28°C. Det kan helt uppenbarligen skilja på över 10°C från en dag till en annan och om vi ska kalla tillståndet vinter, sommar eller vår är väl mest en attitydfråga. Det är alltså värmen som känts annorlunda de sista dagarna vilket betyder att när det är varmt är det också intensivare varmt och klibbigt och därmed ofrånkomligt svettigare. Det kan absolut inte jämföras med den taiwanesiska sommarvärmen, men ger oss en påminnare om vad som komma skall. Frågan är hur snabbt det går innan det slår över helt och definitivt överger det tropiskt alternativa tillståndet? Eller kommer jag har sån tur att vi behåller detta behagliga mellanläge ett tag till, så att man faktiskt kan vara ute och njuta lite av solskenet innan jag ska bege mig dit den svenska sommaren tar över?

No comments: