Monday, March 2, 2009

Måndag

Nu är det måndag, klockan är 10.40 och jag sitter framför datorn och äter frukost. Jag har lov nu i tre dagar innan den nya vårterminen drar igång. Just nu känns det som om våren tagit ett steg tillbaka, ute är det ca 17°C mulet och regn. Idag ska jag som vanligt åka till Europeiska skolan och där i krokarna ska jag handla på mig rågbröd, det har varit alldeles slut i min fryspåse nu i flera dagar.

Vad heter en sån där pryl som man liksom rullande stryker över sina kläder för att ta bort ludd? Iallafall, för en stunde sen räckte Pappa Chang mig skelettet av en sådan pryl samt 500 NTD. "Om du går till IKEA så kan du då köpa fyra sådana?" Och plöttsligt känns det som om jag måste se till att komma till IKEA idag med...

Helgen har varit bra, i lördags körde vi sydväst mot Hsinchu. Där hyrde vi cyklar och cyklade en tur längs havet. Där finns en 17 km, riktigt trevlig cykelbana. När jag väl vant mig vi hyrcykelns egenheter så var första sträckan hur härlig som helst. När vi sedan vände upptäkte vi att vi underskattat vinden. Och denna envisa havsvind skulle vi (som dessutom blivit riktigt olämpligt hungriga och glömt bort tricket med att ta med oss picknick) nu ha emot oss under 17km... Vi kämpade oss i mål och belönades med en härlig måltid på fisk marknaden: Sashimi, ostron, musslor, nudlar, soppa.

Och igår spenderade vi mesta tiden i den sanna andan av söndagsvila, på ett alternativt café (okej, jag gillar inte kaffe, det är bara Starbucks latte jag kan dricka) och läste.

1 comment:

Anonymous said...

lint roller aka kladborste? :)