Tuesday, March 24, 2009

Energy boost, please

Finns det något snabbt, effektivt och alldeles hälsosamt sätt att höja energin i kroppen?

Eller är den bistra sanningen att jag inte lyckas hantera det nödvändiga med goda sömn och matvanor, tillfredsställande motion och alla dessa tankar som jag förvandlar till stressfaktorer? Jag tycker att jag till synes sköter allt efter bästa förmåga men tror ändå att jag kan lite mer. Det finns anledning att vara lite trött just nu, men inte så här trött som jag känner mig.

Jag undrar om det handlar om motivationsbrist? Vår nya lärare är ganska dryg har jag upptäckt. Hon går oerhört långsamt fram, men lägger inte tiden på att öva nya ord eller grammatik strukturer med oss. Istället pladdrar hon dagligen bort stor del av vår lektion om saker som kan vara intressanta eller fruktansvärt menlösa. Hur som är det på bekostnad av effektiv inlärning för oss elever. När vi väl snabbt och lätt ska titta igenom de oändliga övningsexemplen i boken känns allt så jobbigt och ingen vill svara, helst vill man bara gömma sig och komma undan. Just nu längtar jag till att lämna allting bakom mig och resa hem till ett blommande Skåne. Samtidigt vill jag inte känna så, det är ju trots allt bara lite och två månader kvar innan det är dax. Detta året här i Taiwan med studierna i kinesiska är något av det mest intressanta, givande och meningsfulla jag gjort. Jag är skyldig mig själv även ett värdigt slut.

Jag antar att jag hamnar på i dilemma likt hönan och ägget. Är det bristen på motivation som suger musten ur mig? (jag har faktiskt några idéer på hur jag ska åtgärda detta) Eller är det för att jag sover dåligt och är så trött som jag inte orkar engagera mig?

Så om ni råkar sitta på ett superrecept för en daglig energidrink, så fram med det nu! Det hade ju inte skadat...

4 comments:

Anonymous said...

Emma!
Trött får du inte vara. Jag
som är gammal är jättetrött men det trodde jag berodde på åldern.Det kan ju inte ditt vara.Sol har vi haft lite i dag men snö och minusgrader det är ju inte vår precis. Vi längtar efter våren nu.
Kram mormor

Anonymous said...

Jag använder meditation. Det håller mig på benen när jag är trött. Det hjälper mig även att hålla humöret uppe. Det ger energi!

Angelica"icka" said...

Jag har tyvärr inget bra knep för det har jag inte själv kommit på, men kan i alla fall förstå hur du känner det....ingen hjälp direkt, men du är inte ensam.

Jag tror mycket hänger på att man alltid vill fixa allt på en och samma gång. Man ska prestera i skola/jobb, umgås med mannen/sambon, upprätthålla kontakten med vännerna och givetvis inte glömma bort familjen mitt i alltihop. Allt detta är en stressfaktor, sen när man märker att man inte hinner (klarar av) detta blir man stressad bara för tanken på misslyckandet och då TYVÄRR drar man in på, kanske det viktigaste för att det andra skall fungera, sömn, kost och motion....

Så jag tror faktiskt det är lite som hönan och ägget, var börjar det liksom?
Mår man kasst för att man missköter sömn, kost och motion eller missköter man dessa saker för att man mår kasst!
Har man väl hamnat i ekorrehjulet e de svårt att hoppa av när det dessutom känns som det bara snurrar snabbare o snabbare.

Det viktigaste av allt, försök njuta av varje enskild dag och se inte för långt fram, dagen idag kommer aldrig igen...
Kram icka

Anonymous said...

Vet inte om du läser här igen Icka, men du är så klok! :) Kan bara hålla med om allt ni har skrivit... Det jag upptäckt är, glöm aldrig motionen! Då kraschar allt det andra... Nu ska jag i väg och inviga min cykel. Hoppas jag hittar till Ica Kvantum. :) Puss