Monday, July 14, 2008

Lite oväntat...

Lektionen är slut och alla reser sig.  Medan mina klasskamrater går ut smyger en taiwanesisk kille in i klassrummet. Jag är sist med att plocka ihop mina saker och jag ser hur han vänder sig mot min lärare och frågar med svengelsk accent om det finns "nån Swedish" i den här klassen.  Läraren ser förvirrad ut, jag känner mig minst sagt confused men eftersom jag är Swedish gör jag en ansats att svara. 

Precis då vänder han sig mot mig och säger på klingande stockholmska "Är du svensk?". Nu känner jag mig verkligen förvirrad och svarar tveksamt "Yes. E du... också det?"

Det visade sig att hans taiwanesiska föräldrar flyttade till Sverige när de var unga. Han ä i Taipei för att plugga över sommaren och eftersom han har det hela lite i blodet ville han bara säga hej och erbjuda mig sin hjälp. Så trevligt!

3 comments:

Anonymous said...

Innehållet stämmer inte alltid med förpackningen.....ett förväntat innehåll visar sig vara något helt annat.
Ha det bra, älskar dig

Anonymous said...

Hej Emma!

det var ju trevligt att träffa en Svensk kan vara bra med en sådan kontakt, om han är seriös. Mamma uttryckte det litet finare I morgon tisdag skall vi ha främmande, Vivi o Eric. Det är nog två år sedan de var här sist.
Puss o kram mormor o morfar

Kriss said...

Haha, vi finns överallt! Svenskar är ett nomadfolk ursprungligen från den Mesopotamska högplatån.. haa!
Vi ska ha inflyttningsfest i helgen, hade varit så kul om du kunnat vara med men vi kan ha en till när du (ni?)kommer hit..
Puss