Wednesday, July 9, 2008

AC-förkylning?

Jag känner mig lite trött och hängig. AC:n gör mig kallsvettig och när jag stänger av den känner jag mig febrig. Men jag känner mig ändå inte som när jag har feber, och det är skillnad! Munblåsor, snuva och trötthet - kroppen säger vila tack - förhoppningsvis bara för i kväll, men vila blir det. Detta kan ju tänkbart även vara klimatomställningen som gör sig påmind, sådär någon vecka efter ankomst? Nog spekulerat, day off träning i alla fall!

Vår klass på sju reducerades snabbt till fyra. Svenske killen försvann spårlöst - ingen vet var - och amerikanska flickan och kanadensiska pojken valde att byta till intensivkursen. Jag och Sassi tittade på varandra och skakade på huvudet - två timmar om dagen, it's enough! Så idag fick vi tillökning av en egyptier som nyss på minuten landat i Taipei och var total nybörjare och en vietnames som inte kunde ett ord engelska med istället verkade duktig på att gissa kinesiska. Det var nu jag insåg att vi faktiskt lärt oss en del på en veckas tid!

Häromdagen provade jag att baka ut den där rågbrödssatsen som jag tidigare köpt på IKEA och det funkade faktiskt ganska bra. Det var enkelt och inget fastnade i formen som jag varit rädd för men brödet jäste lite dåligt och förblev lite för degigt i mitten. Jag spekulerar i om det är leksaksugnens fel eller helt enkelt klimatet och den fuktiga luften som gjorde att det inte kunde torka ordentligt? Men det blev gott och jag kände mig trygg och belåten - riktigt bröd!

Ytterligare nyhet på matfronten är att jag hittat naturell yoghurt (duger precis som filmjölk!) som tillretts helt enligt alpböndernas tradition men som ännu bättre är - den är närproducerad här i Taiwan! 

No comments: