Friday, November 28, 2008

Som sagt, detta är mitt jullov

Efter ännu en dags strövande i mitt närområdes shoppingpalats inser jag att jag har precis lika mycket julstämning nu som jag brukar ha i slutet av november. Och eftersom jag inte alls har någon plan på vad som ska hända när det faktiskt blir jul så passar jag på att köpa julkort och titta på tomtar. Jag nynnar med i musiken som spelas och jag ler - som jag ler, för jul det är ju ändå glädje!

Detta blir andra gången som jag, dels firar jul utan min familj och dels firar jul utomlands. För två år sedan var jag i Australien och jag minns att jag då tyckte det var ganska skönt att ha en paus från traditionellt julfirande. Det var 35+ och jag umgicks med främlingar på ett hostel i en håla utanför Townsville i Queensland. För mig var det bara en annorlunda upplevelse och hade inget med julen. För i den miljön var det bara absurdt att tänka på julen. Så som jag känner julen passade den absolut inte in där och det gjorde mig inget att den pågick någon annan stans utan mig och den lilla saknad jag kände just då hanterade jag enkelt med att tänka på all stress som jag istället slapp.

Men jag minns också hur märkligt det kändes efteråt. För en årscykel passerar inte oberört och i en årscykel hör det till att man firar jul. Någon gång i mars började det bli lite svalare i Melbourne och jag insåg att när jag väl skulle åka hem var jag tvungen att förstå att det inte längre var september i Sverige. När jag landade i Köpenhamn i slutet av maj var det med en längtan som jag behöll ända tills nästa jul då jag kunde fira den med familjen.

Det här året tror jag att jag kommer vara mer närvarande. Med det menar jag att jag är mycket mer närvarande i de förändringar som sker där hemma, även om jag inte själv är på plats. Kanske har det helt enkelt med Skype att göra. Kanske är det för att min vistelse i Taipei är en mycket mer medveten del i mitt liv. När jag reste till Australien tog jag liksom en paus, när jag reste till Taiwan var det för att mitt liv helt enkelt var tvunget att pågå här för ett tag. Och i mitt liv, på mitt lilla vis, firar jag jul. En gång om året.

2 comments:

Kriss said...

Jag tycker att det låter väldigt bra. Det är inte lätt att bryta traditioner, men ibland är måstet ivägen.. det är bara så det får vara ibland. Du är en väldigt smart liten flicka Imma!

Och låt mig va första som säger glad advent! (eller vad man nu egentligen säger..)
x

Kriss said...

Och du, det där med barnvagn för en valp låter precis lagom galet för att passa en precis lagom galen, men ack så sömnig valp som Vinnie.. Det finns defenitivt en marknad för sånt i sverige!!