Friday, November 21, 2008

Host, host

Efter en tid i värmen brukar jag uppleva den kyliga luften uppfriskande. Ibland är syret så krispigt att jag blir helt snurrig i huvudet, måste sätta sig ner för att kunna låta lungorna komma ikapp efter den chockartade omställningen. Som om man överdoserat och det utlösts en allergisk reaktion.

Dock brukar det handla om för mycket av det goda.
Frisk luft kan visst katalysera våldsamma reaktioner man brukar liksom inte dö av det.

Men här i Taipei har jag upplevt att den uppfriskande höstluften har en förgiftande bieffekt.

Jag frågade Winson igår hur det kunde komma sig att jag besvärades mer av stadens avgaser sedan vädret vänt och blivit kyligare. Läs väl, han är en smart kille och jag ska ju inte inbilla mig att jag har en framtid som ingegör:

När det är varmt så stiger luften och avgaserna med den.
När det blir kallt blir den blöta Taiwanluften tung och faller lagom ner i inandningshöjd.

Fuck you, Taipei - vi kommer aldrig bli överens, du och jag.

1 comment:

Anonymous said...

..har du inte funderat på att ge ut en bok i "blogformat" du skriver så
roligt och medryckande. Saknar dig jättemycket. Kram