Wednesday, November 26, 2008

Hur blir man ambassadör?

Ikväll har jag varit på Luciaövning i Svenska Exportrådets lokaler. Jo det är sant, vi har en stadig kör på över tio pers som ska utökas med lika många barn. Sveriges vårat favorithelgon kommer bli stolt den 13:e december!

När jag vandrade runt där i lokalerna undrade såklart vad folk som jobbar där egentligen gör. Vad har de för utbildning och hur hamna dom där? Eftersom Taiwan inte är en erkänd självständig stat har Sverige (och jag tror i princip alla andra länder) ingen ambassad där. Däremot har de ett Exportråd där en anställd sysslar med ambassadfrågor. I detta fallet vet jag att hon har en bakrund som översättare och fick jobbet genom sina språkkunskaper. Men i allmänhet; vad gäller om man vill arbeta med ambassadfrågor? Någon som vet?!

1 comment:

Miss Marie said...

Jag tror att det är många statsvetare som jobbar inom UD iallafall, och det borde ju vara detsamma med ambassadörer också? Annars vet jag att Jan Eliasson (som jag tror har varit ambassadör, eller var det kanske diplomat?) har en jur kand. Så det kanske inte riktig besvarar din fråga! :)