Thursday, November 13, 2008

Och framtidsgrubblerier!

Vad jag annars grubblar en del på är min framtida utbildning. Jag och Winson ska hem till Sverige nästa sommar och vi ska hitta en lämplig plats att bo på och där ska jag ännu lämpligare ska hitta en universitetsutbildning att läsa. Just nu är jag minst sagt konfunderad. Vad ska man satsa på liksom?

I min barndom ville jag bli författare. I tonåren såg jag mig som en framtida journalist eller forskare inom det samhällsvetenskapliga spektrat. När jag tagit studenten blev jag plötsligt besatt av att bli allvetare kring människokroppens hälsa och bestämde mig för att bli läkare. Den linjen varade ganska länge. Men förra året när jag läste tekniskt basår nickade jag en dag till på tåget hem från skolan i Malmö. När jag vaknade visste jag att jag inte kunde se mig själv lycklig på någon vårdcentral i framtiden. Men jag tyckte det var ganska kul med kemin och matten som jag höll på med så jag tänkte att jag kanske kunde bli ingenjör istället. Jag fastnade för Teknisk Nanovetenskap på LTH.

Och nu är jag i Taipei och pluggar kinesiska. Which makes sense because of my dear friend W...
Jag vill fortfarande skriva.
Jag drömmer fortfarande om ett välbetalt statusjobb inom ett forskningstätt område.
Winson vill bli företagare. Trading Sweden/Taiwan. Eller guida turister.
Vi funderar på att öppna Bed and Breakfast i Skåne och bo där sommartid.
Så kan vi ha ett hotel i Kending för och bo där vintertid.
Vad ska jag med en ingenjörsutbildning då?
Och sen barnen då? Om man får barn har man ju ändå inte tid med nån hektisk karriär.
Det här ska bli mitt liv. Har ni några kloka råd får ni gärna lämna dem här och nu.

Tack

1 comment:

Anonymous said...

Hej!
Det är kul att följa din blogg Emma! Tänkte lämna en liten hälsning när jag ändå är förbi ;-).
Jag känner igen mig i dina tankar jag har dem själv. Det jag gjorde var att välja den hektiska karriären, så barn och sånt får vänta. Jag vet inte om det var rätt val, men jag tror jag hade valt samma väg igen om jag fick göra om det :-)