Wednesday, February 18, 2009

Vidare, medans kaffet kallnar:

UPPSALA? -Njaä.... Nej. Helt enkelt.
GÖTEBORG? -Det finns ingen anledning. Eller, varför inte? Var det inte där trevligheten föddes?
STOCKHOLM? -Bo; ja. Skola; nej, passar inte mig.
LUND? -Det var hit jag tänk mig komma hem. Men hela den idén verkar plötsligt så främmande.
MALMÖ? - Malmö är ju Malmö, helt enkelt.

Det kan nog tänkas verka som om jag är riktigt förvirrad.
Men jag oroar mig inte.
Jag ska bara bestämma mig för att bestämma mig.
Fram tills dess lyssnar jag gärna på era råd.

2 comments:

Anonymous said...

Kanske föddes trevligheten i Göteborg, dom har i alla fall en Handelshögskola som verkar trevlig där. Vilken skola i Stockholm passar inte och, vafför då då? Vad är främmande med Lund? Egentligen? Och är Malmö så enkelt? Dina slutsatser leder till svåra frågor...

Såg förresten en intervju med Klas Ekström på Tv idag. Han har varit chefsekonom för Posten och SEB och talskrivare åt statsministern, bland annat. Han berättade om att han haft skådespelardrömmar en gång. Han förlorade mot Stellan Skarsgård när han sökte rollen som Bombi Bitt för TV. Hur det gick för Stellan vet vi ju...
Det intressanta är att Ekström är en ekonom med många strängar på sin lyra. Han blev intresserad av ekonomi för att han insåg att det är inom det området saker och ting händer och som man kan påverka. Han är aktuell med en ny bok nu. Om miljö och ekonomi! Han skrev en deckare som blev TV serie på 90-talet. Usel enligt hans hustru. Han bor på en gård utanför Lund nuförtiden, tycker att Stockholm är 60 mil för långt norrut. Vad han tycker om Umeå kan jag bara gissa... Programmet hette "Eftersnack" och gick på svt2. Gå in på deras hemsida och kolla det, tror du skulle gilla det.
Tusen kramar
Far

Angelica"icka" said...

Tjingeling kusin =o).

Det var en gång en tjej som var på stan och letade efter en klänning. Hon gick in och ut ur affär efter affär. Hon hittade en klänning som passade helt rätt, den hade rätt färg, längd och t.o.m. ett schyst pris.

Men varför bara ta klänningen och gå och betala, hmm för lätt?
Tjaa kanske.

I alla fall var hon ju tvungen att gå och titta i några butiker till bara för att försäkra sig om att det var den "perfekta" klänningen hon hittat. När fötterna var helt slut och huvudvärken började tränga sig på återvände hon till butiken med klänningen som var precis så hon tänkt sig.
Nu givetvis nöjd med att hon faktiskt hittat den "perfekta" klänningen och helt säker på att ingen bättre fanns i staden.

Skulle valet av klänning sen visa sig vara fel kan hon ju alltid hävda att hon letat i alla butiker och tjaaa "säga att detta va det bästa hon kunde hitta". Hon hade ju i alla fall varit rationell.

Skulle det visa sig vara ett bra val av klänning kan hon bli lite kaxig och tycka att ja så går det om man letar ordentligt.
Hon var grymt rationell.

Helt enkelt, jag tror att oftast vet man redan från början vad det är som är rätt för en, men man måste bara våga chansa på att det inte finns något bättre.
Kanske inte en klänning är lika viktigt som en utbildning som skall finnas för resten av ens liv....men leta inte bara för letandets skull. Det tar massa tid som kan läggas på roligare saker =o).

Hoppas jag inte förvirrade till det hihi, Kram icka