Friday, February 20, 2009

Jag har en klok kusin

För er som inte läser på baksidan, dvs kommentarerna, vill jag delge en liten berättelse som min kusin Angelica skrev:

Det var en gång en tjej som var på stan och letade efter en klänning. Hon gick in och ut ur affär efter affär. Hon hittade en klänning som passade helt rätt, den hade rätt färg, längd och t.o.m. ett schyst pris.
Men varför bara ta klänningen och gå och betala, hmm för lätt?
Tjaa kanske.

I alla fall var hon ju tvungen att gå och titta i några butiker till bara för att försäkra sig om att det var den "perfekta" klänningen hon hittat. När fötterna var helt slut och huvudvärken började tränga sig på återvände hon till butiken med klänningen som var precis så hon tänkt sig. Nu givetvis nöjd med att hon faktiskt hittat den "perfekta" klänningen och helt säker på att ingen bättre fanns i staden.

Skulle valet av klänning sen visa sig vara fel kan hon ju alltid hävda att hon letat i alla butiker och tjaaa säga att "detta va det bästa hon kunde hitta". Hon hade ju i alla fall varit rationell.
Skulle det visa sig vara ett bra val av klänning kan hon bli lite kaxig och tycka att ja så går det om man letar ordentligt.

Mitt i prick. Precis så gör jag när jag köper klänningar. Eller väljer högskola. När jag fattar beslut, om ni så vill. Jag tycker det är ett ganska trevligt sätt!

3 comments:

Anonymous said...

Det är så som japanerna också gör när de fattar beslut. Åtminstone de japaner som är uppväxta med Toyotas filosofi.

Kolla förresten in det här:

http://caluas.blogspot.com/2009/02/kidnappers-profile.html

mvh Anders

Anonymous said...

Jag håller med, vi har en väldigt klok kusin! :) Om du ser detta Icka, så längtar jag efter att komma hem och få mitt hår fixat... Det är mysiga stunder! :) Och ja Emma, vi måste bo nära varandra! Jag har fått nog av att vi ses så lite... Har beställt LTHs utbildningskatalog... PUSS

Kriss said...

Jag vet inte men jag har lite svårt för just "vad som är bäst..". Ja tror inte att man kan veta vad som är bäst innan man har provat saker som kanske inte funkade så bra som man trodde. Och va som är bäst nu är kanske inte vad som är bäst om ett år. Allting är tillslut bara erfarenheter som blir den kulle du står på, bra val eller inte så bra.

Jag röstar alltid på magkänslan.. De där tarmarna vet vad de sysslar med! Kram