Monday, February 2, 2009

Måndag igen

Då var vi tillbaka till vardagen igen. Det härligaste är att jag inte minns när jag haft så trivsamma måndagar på schemat som jag har för tillfället.

Jag börjar med att åka till Shida för min två timmars lektion i kinesiska, därefter följer lunchrast och en timmes läxläsning i biblioteket. När klockan blivit lite över två åker jag ut till Tienmu och Europeiska Skolan. Och här får jag prata svenska så mycket jag orkar!

Man kan säga att jag har tre huvuduppgifter vid svenskundervisningen: Första halvtimmen är jag rastvakt åt de äldre barnen och ser till att de går upp till klassrummet vid halv fyra när deras lektion ska börja. Andra halvtimmen ska jag se till att de nya sexåringarna övar lite på sitt alfabet och inte enbart snackar skit. De sista trettio minuterna ägnar jag mig i stort sett exklusivt åt sjuåriga Annika.

Annika har en svensk pappa och en taiwanesisk mamma och till skillnad från de andra barnen som går i engelskspråkig skola går hon i en vanlig taiwanesisk skola. Det är fantastiskt roligt att se hur mycket hon utvecklats sedan jag först träffade henne i september. Då var hon fortfarande osäker på vissa bokstäver och stakade sig långsamt igenom enkla ord. Dessutom var hennes tal ganska begränsat och hon använde ofta kinesisk grammatik. Visst förstår jag att hon fortfarande är konfunderad över alla olika former som vi har på de svenska orden men trots det skriver, läser och pratar hon i stort sett flytande nu.

När vi slutar vid halv fem brukar jag gå till det närliggande tyska bageriet Wendel's och köpa fullkornsbröd att stoppa i frysen. Det är bara så, jag vill inte leva utan riktigt grovbröd! Sedan åker jag till Taipei Main Station där jag parkerar mig med plugg på något Starbucksliknande ställe. Och sen avslutas dagen med världens roligaste BodyCombat pass. Det är trångt i salen, musiken är öronbedövande, folk skriker som tokar och svetten stänker på golvet. Och jag bara älskar det!

3 comments:

Anonymous said...

...det låter som du trivs riktigt bra trots allt?? "Svenska skolan" låter mysig tycker jag. Idag har jag avslutat ännu ett år av scouternas bokföring, många blir det (sen 1986)
Älskar dig
Mor

Anonymous said...

...det låter som du trivs riktigt bra trots allt?? "Svenska skolan" låter mysig tycker jag. Idag har jag avslutat ännu ett år av scouternas bokföring, många blir det (sen 1986)
Älskar dig
Mor

Anonymous said...

Håller verkligen med, låter som en riktigt mysig månadag! Själv har jag varit i skolan på förmiddagen (matte och kemi) därefter gick jag hem, åt lunch, mediterade och kollade lite på Ugly Betty. Därefter tog jag tag i matten, mediterade och gav mig på kemin. När jag blev hungrig värmde jag morotssoppa samtidigt som jag tränade lite på golvet. Tog pendeln in till söder för omväxling och mötte spontant upp min klasskompis Sebastian, som är en riktigt härlig prick! Vi fikade lite och sen körde han mig hem oh vi hängde lite i mitt hem. Lyssnade och snackade musik. Härligt! :) Nu är det dags att sova. I morgon ska jag inviga tvättstugan, plugga och träffa Freja. :) Ska fynda yberbilliga jeans på rea hade vi tänkt. :) Puss & kram syrran min! Jag saknar dig!!!!!