Tuesday, February 10, 2009

Mixed couples moving to Sweden

Visste ni att Sverige erbjuder att ganska unikt "relations-visa"? Eller rättare sagt; att era utländska flick - och pojkvänner kan söka uppehållstillstånd i Sverige och att beslutet sedan fattas med ert förhållande som grund.

Det går till som så att, förutom sedvanliga dokument som ska kopieras och papper som ska fyllas i, så får den sökande uppsöka en svensk ambassad eller annan representant som behandlar visumansökningar (i Taiwan är det Svenska Exportrådet som står för denna service). Här hålls en cirka timmes lång intervju, ganska detaljerad, där den sökande får berätta om sig själv och sin partner, förhållandets historik och gemensamma framtidsplaner. När intervjun är slut kallas sedan den svenske parten i förhållandet till "kontroll". Hon eller han får besvara ungefär samma frågor som den sökande redan gjort.

Flickor och pojkar, det är bäst att ni känner varandra:
Vad heter din flickväns mamma? Ålder? Vad jobbar din pojkväns pappa med? Syskon gör vad? Var träffades ni? När? Vilka är era framtidsplaner? Vad ska ni göra när ni kommer till Sverige? Var ska ni bo? Vad gör du på fritiden? Vad heter din partners bästa vän? Har ni gemensamma vänner?

Själva situationen är ju ganska märklig; Tänk er att sitta med en främling som frågar ut dig - om ditt liv, din partner och ert förhållande - det handrar om detaljer som bara du kan veta och ändå sitter du där som ett fån och undrar om du svarade rätt. *Fick jag poäng nu eller?!* Typ.

Men ärligt talat, jag och Winson fick full pott idag, meiyou wenti som man säger på kinesiska. (Förutom att han sa att Lina studerar design, jävla miss :) Att jag och Winson dessutom befann oss i samma land och kunde göra interjuerna direkt efter varndra med samma representant, kan förhoppningsvis vara en liten fördel. Eller åtminstone påskynda den cirka sex månader långa processen.

Vi ses till sommaren!

3 comments:

Anonymous said...

Gud så underbart! Blev piggig när jag läste "vi ses till sommaren"! Jag längtar så mkt att jag blir tårögd... Du anar inte!
För övrigt är allt bra här! Klarade mina kontrollskrivningar i går, så i dag är det bara att ta nya tag. :) Nu har fysiken börjat på allvar också... I skrivande stund ska jag just börja laga mat. Är hungrig! :)
Hälsa Winson, jag saknar honom!
Love U

Kriss said...

Shiit det där lät väldigt spännande.. och grattis till alla rätt typ!
MVG till E + W!

Miss Marie said...

Det där visste jag faktiskt inte! Det får mig att bli glad över att min pojkvän åtminstone är europeisk medborgare så vi slipper det där!

Men det måste ha varit nervöst för er? Tänk om man svara "fel" liksom? Läskigt! :) Tur att det gick bra för er!