Monday, June 23, 2008

Swimming pool

Winsons mammas väninna bor i ett flott lägenhetskomplex med SPA-, gym- och poolanläggning i källarplan. Där hälsade vi på igår. Vi hade tur och fick en lugn och skön simtur innan stället invaderades av hela grannskapets befolkning och det blev alldeles för trångt.   

Eftersom det är så varmt här har jag gått och önskat mig en swimmingpool. Eller som den sol-och-bad-törstande svensk jag är, allra helst en sandstrand. Jag har LITE svårt att förstå att man i ett land med detta subtropiska klimat och denna fantastiska natur jag skymtar bakom blocken inte alls - överhuvudtaget - satsat på vackra kreationer, bad och andra outdoor activities. Här klär man sig i jeans, går och shoppar, gömmer sig under paraply (för solen) och prisar AC:n.

Jeans är bäst Sverige - vi har snyggare stil på våra - , shopping är mer underhållande i Taipei än på någon annan plats jag varit, paraply är mycket användbart (kanske även för solen) och jag -  som inte alls gillar AC - känner mig evigt tacksam för att den finns. 

Men ärlig talat, vad är livet utan en swimming pool? OK, om man bor i Sverige. Men här? Jag finner det märkligt att över 20 miljoner taiwaneser missat något som jag ser så uppenbart.... 

No comments: