Sunday, June 29, 2008

Söndagsutflykt

Okej då har jag kollat in Taipeis andra IKEA som mer ser ut som de stora varuhusen vi är vana vid i Sverige. Men kaviar? Icke! Varför jag är så angelägen om dessa mathörnor är brödet - det finns gott om brödbutiker här men allt smakar likadant och den smaken stavas artificiellt - så nu har jag bunkrat knäckebröd och förberett för att testa baka ut deras färdiga brödsatser.  Ska jag vara ärlig tvivlar jag på att detta är något jag kommer pyssla med i längden men det är trygghetssökaren i mig som säger att det ändå känns rätt bra så här i början.

Jag funderar på vad det är som händer med en när man åker utomlands? Tex så köpte jag både krusbärsylt och lingonsylt och i Sverige äter jag inte sylt... Ibland såklart men i minismå mängder så det är ju inget precis som jag behöver lagra på. 

Hur som helst köpte vi inte bara mat; lite galjar, glas och en form att baka det där brödet i - för det hade dom ju såklart inget i köket här.

Annars kan jag rapportera väder: Imorse tog vi en promenad under blå himmel. Winson sa att blå himlar brukar betyda tyfon i närheten - tyfonen skulle då suga åt sig alla närliggande moln - medans jag mest tänkte att det är najs med solsken (solsken är ju alltid najs!). Tre timmar senare var det grått som Skåne i november och det öste ner. Ösregnet i det här faller betyder verkligen skyfall och det höll i sig under hela vår färd till IKEA. Bilen fick vada. 

Imorgon börjar skolan - äntligen!

1 comment:

Unknown said...

..jag har blivit likadan som du. jag kopte t.ex. nastan aldrig saft eller lingonsylt nar jag bodde i sverige, men efter att ha bort USA vill jag kopte varenda svensk matvara jag SER pa IKEA. som du redan namnde soker vi nog efter den lilla tryggheten vi kan fa genom att kopa det vi ar vana att ha omkring oss. du kanske inte alskar lingsonsylt men det ar Svensk och ar darfor en del av dig! :D kram