Saturday, January 24, 2009

Händelserikt?


Idag har jag bland annat röntgat lungorna, blivit utsugen på blod och lämnat bajsprov.
Detta är strängt obligatoriskt för ett så kallat Medical Certificate som behövs för att ansöka om vidare visum här i Taiwan. Känns lite fånigt att jag varit här i ett halvår utan något som helst granskande, och att jag nu ska behöva krångla så mycket för att få stanna ytterligare tre månader. Men reglerna är så att det två månaders Visitor Visa jag haft bara kan förlängas till max ett halvår och nu är alternativet att antingen lämna landet eller att ansöka om ett Resident Visa.

Vid lunchtid hade vi en trevlig återförening med Sassi (min klasskamrat från i somras som åkte tillbaka till Tyskland i september) och Wilson (Sassis taiwanesiska pojkvän som var totalt oförberedd och grät glädjetårar då hon överraskade honom med att knacka på hans dörr här i Taipei i måndags). Det var verkligen jättekul att se dem igen!

Ikväll har vi tagit en lång uppfriskande promenad i den 9°C vinterkylan. Uppvärmande, ska jag också tillägga. Efter att ha varit frusen hela dagen var det (som alltid!) motion som behövdes för att få fart på värmeproduktionen i kroppen. Nu sitter jag, relativt lättklädd, på vårt rum och svettas lite lätt. Kanske efterdyningar av promenaden? Troligen i kombination med effekten av Mamma Changs ingefärahuskur som tillagats enbart för att bekämpa min envisa förkylning? Känns bra i alla fall!

1 comment:

maringa said...

Fan va läskigt. Nu blev jag ju helt uppskrämd här! Jag har varit här ett halvår nu, och ska stanna här ett halvår till. Men jag har visitorsvisa, och ska ansöka igen för att få stanna. Tror du jag måste lämna en massa blod? Jag ska hem till sverige två veckor emellan... brrr...*vill inte*