Saturday, January 3, 2009

Det där med att fira nyår

2005 var jag i Åre, jobbade fram till klockan elva och sen gick jag hem ensam och låste in mig på mitt rum. Eftersom jag inte hunnit lära känna någon hade jag ingen lust att hänga på alla främlingarnas ovissa planer och samtidigt betala minst 200 kr för en entrébiljett till nattklubb.

2006 var jag på Fraser Island och tältade. Inte ett enda fyrverkeri, jag tror att vi skålade billigt vin i pappmuggar utan att någon riktigt hade koll på vad klockan var.

2007 var jag i Taipei med Winson. Vi åt middag på någon slumpvis vald restaurang och lite senare träffade vi ett gäng kompisar från Australientiden. Vi blev insläppta på en av tjejernas jobb, åkte upp på taket och spanade därifrån fyrverkerierna från Taipei 101.

Vår nyårsafton 2008 var också en mycket opretentiös sådan. När Winson kom hem från jobbet vid halv åtta låg jag på soffa och slumrade. Vaknade med enorm magknip och vi gick ut för att äta. Alla restauranger vid Fuxing N Rd var såklart fullproppade men på en bakgata hittade vi ett ställe att slinka in på. Min magknip ville inte alls ge med sig så det blev ingen mysig middag, jag fick gå hem lägga mig på soffan och dricka Coca Cola. Vid halv elva tog vi scooterna och körde bort till Taipei 101 och det var faktiskt inte så svårt att ta sig fram som vi hade trott. Första klassens utsikt fick vi från Sun Yat Sen Memorial Hall. Snabbt var det hela över. Skålade hade vi redan gjort vid elva i vars en mugg varm choklad. Vi var inte i säng mycket senare än vanligt. Dagen efter klev vi upp klockan åtta för att åka på utflykt.

Jag lovade min syster att ha fest 2009. Kanske är det dags med en helkväll bland goda vänner, trerätters, uppklädda vid ett glitterdekorerat bord. Champagne? Vi får se...

2 comments:

Anonymous said...

Jag tycker att du ska hålla det där löftet. :) Låte precis som en nyårsafton jag vill fira. Med dig alltså. Det har vi ju aldrig gjort ordentligt (förutom när vi var små...) PUSS

Kriss said...

Yoyo! Ante visade precis mig hur nyårsfirandet vid taipei 101 tedde sig det här året. Mäktigt kompis!
Själv stod jag vid tolvslaget på en av mina barndoms kullar, med familj och en uttråkad valp vid min sida och spanade mot hamnen (wow kolla, det är hjärtformat..). Det va också heelt okej. Jag hoppas du får en underbar start på 2009!
<3