Monday, September 29, 2008

Hur jag hamnade i Taiwan

Jag bad om önskemål och jag fick ett. Själv har jag tidigare tänkt att det nog inte finns några läsare som inte redan känner till historien. Men här kommer den, från början:

För ganska exakt två år sedan, på Winsons födelsedag den 8:e oktober, reste jag med mitt Working Holiday visum till Australien. Min resplan innebar åtta månader hemifrån, och mitt främsta syfte var att skaffa mig lite utlandserfarenhet. Jag ville se dessa långtborta platser som alla pratade om och många redan hade varit på. Men väl på plats insåg jag att planen för vad jag verkligen ville göra där varit ganska diffus. Men allt gick bra, jag trivdes på mitt äventyr och hamnade på Delta Backpackers, ett working hostel i Ayr utanför Townsville i QLD. Där plockade jag mango och fick många nya internationella vänner. En av dem var Winson.

Han föreslog att jag kunde följa med honom och de andra taiwaneserna till Tasmanien. Jag tänkte mest varför inte, det blir en lagom galen annorlunda upplevelse. Sagt och gjort, det var där jag insåg att jag verkligen trivdes med Winson men destu mindre med de andra taiwaneserna och hux flux så var det bara vi två som reste tillsammans. Under några månader jobbade vi på flera olika farmer, sparade pengar och sedan åkte vi till Nya Zeeland en månad. End of story...

...tänkte jag när jag åkte hem till Sverige. Det gjorde däremot inte Winson när han åkte hem till Taiwan. Vi höll kontakt, jag pluggade och han skaffade jobb och sen sa vi att det här funkar ju inte, jag får ju åtminstone komma och hälsa på. Så på jullovet reste jag till Taiwan och där planerade vi att jag skulle komma tillbaka till sommaren och plugga kinesiska ett år. Här är vi nu och planerar vidare inför att åka till Sverige nästa sommar. Fortsättning följer...

4 comments:

Kriss said...

Yo kompis! allt bra? jag såg hemska bilder på nyheterna om ovädret i taiwan.. Jag tänkte bara fråga dig hur man får till den där snitsiga underrubriken som du har under MANDARINPLOCKNING? Jag vill ha en sån på min blogg men mina datakunskaper lämnar mig oförmögen att fatta var jag fixar det..
/sega Kriss
miss U

Anonymous said...

...jag har gjort reklam för din sida på scouternas styrelsemöte idag så kanske du får ng nya läsare, vem vet???
Saknar dig

Anonymous said...

ah, tack! superkul att hora lite mer i detalj hur du hamnade dar :) just nu hur ser framtiden ut? vad hander efter ditt ar i taiwan? eller gor du som jag, planerar ett ar i taget? :P

Anonymous said...

Hej hej!Jag sökte ''Taiwan'' på internet och såg din blogg som stod där.

Jag är en taiwanesiska tjej som nyligen bor i Sverige hos min svensk man. Det känns jätteskönt att veta du pluggar kinesiska i Taiwan eftersom det påminnar mig då när min man bodde och pluggade kinesiska i Taiwan.=)

Jag hoppas att du trivs livet i Taiwan och din studie. Lycka till!

MVH
Jessamine=)