Saturday, May 2, 2009

TOP

Idag har jag skrivit Test Of Proficiency Hua-Yu, som är ett färdighetsprov i kinesiska. Det finns fyra svårighetsnivåer och jag hade anmält mig till den andra, Basic, en nivå som för mig fortfarande är lite av en utmaning. Provet påminde en del om nationella proven eller Högskoleprovet, för den delen. Man sitter i en knäpptyst sal med en massa okända människor, lyssnar på instruktioner från folk iklädda särskilda västar och fyller sedan i sina manualer med förtryckta A-D alternativ.

Ungefär halva provet består av hörförståelse och den delen var betydligt svårare än på skiva jag fått att öva på. Framförallt för att de pratade mycket fortare och att man sedan hade begränsad tid på sig att hinna med att fylla i svaren innan nästa fråga kom. I övrigt handlade det mycket om att avgöra det mest passande svaret, inte så mycket om rätt eller fel. Läsförståelsedelen var lättare eftersom jag tydligen lättare kom ihåg betydelsen av de nya tecknena jag pluggat snarare än vad de uttalade orden betydde. (Vilket är två helt skilda saker när man lär sig kinesiska...)

Ska bli spännande att se på resultatet. Jag väntar mig inget högt eftersom det verkligen var på en nivå jag inte var mogen för än. Hur som helst var det väldigt roligt. Jag har alltid gillat sådana här grejjer. Till skillnad från de flesta andra jag känner. Så när jag vill skrämma er i framtiden så säger jag: Haha, högskoleprov på kinesiska!

4 comments:

Lillsis said...

Heja dig! :)

Far said...

Häftigt, vanan trogen ska du göra allting på svåraste sättet....

mor said...

...jag är så stolt över dig min lilla Emma, saknar dig så

mormor said...

Emma!
Bravo, det blir nog bra betyg.
Kram mormor