Tuesday, April 14, 2009

Vad händer annars då?

Jag lyssnar på New Jazz Funk (står det på skivan. Och dessutom är det nog första gången någonsin vi lyssnar på riktig skiva. Snygga skivfodral i hyllan tillhör liksom en annan del av mitt liv.)


Jag studerar Jesus. Förutom att jag sakta, sakta åtagit mig treårsprojektet att läsa Bibeln (kan inte tänka mig att det är någon av de övriga i pakten kring bordet på Linas 20-årsfest som tog överenskommelsen på allvar; dvs återförening med diskussion om tre år) - och det är alltså nya testamentet och Jesus som jag börjat med - har jag av min superreligösa kompis fått en nätt liten pocket innehållande så kallade bevis.
More than a carpenter heter boken och halvvägs igenom kan jag väl säga att det finns gott om bevis för att Jesus fanns (att folk minns honom och minnen är ju minnen och alltid versioner av den icke objektiva sanningen), att han utgav sig för att vara Gud och att det fanns gott om andra som var övertygade om att han var Gud. (Men; om jag levt för 2000 år sedan hade jag varit en av de övertygade? Eller hade jag varit övertygad om något annat? För det är ju ändå oändliga återgivelser av andra människors övertygelser vi snackar om - kolla NLP definitionen av övertygelser - eller snarare väntas lyssna på. Och sen vill jag bara stöna lite irriterat i min undran om jag nödvändigtvis måste ha med Jesus i min exklusiva relation till Gud? Och den Gud som finns hos oss idag vill han verkligen att vi ska lära känna honom genom 2000 år gamla Biblen?)


Och sen övar jag inför ett Test Of Proficiency som jag ska skriva den 2:e maj. Den mest effektiva metoden är såklart att öva tillsammans med Winson. Och han vill gärna hjälpa. Problemet är att jag brukar vara för trött för plugg när vi har tid klockan nio om kvällen... På fredag åker vi hur som helst till Kending och stannar en natt på strandhotellet Chateau. På lördagen åker vi sen till Kaoshiung och stannar där en natt hos Winsons kusin. Sist jag var där var det väldigt fint väder...!!!

5 comments:

mormor said...

Emma!
Jag har beställt Jonas Gardells böcker en handlar om Gud och den nyaste om Jesus.Jag läser dem. Du får dem när du kommer hem.
Jag tror det är ganska så intressant.
Kram från mormor.

Far said...

Kending är ju fantastiskt, ha det riktigt härligt! Har du läst "Samtal med Gud" ? De ger ett litet annorlunda perspektiv.
Tusen kramar
Far

mor said...

...äntligen blir det av, eller hur. Ha det nu riktigt bra och njut av att bara ha varandra.
Puss o kram
Mor

Kriss said...

Oj. modigt att ge sig på bibeln. Det krävs nog a whole lot of människa för att orka det! Men det är du ju så det blir no bra. Meddela mig om det står nått av värde i den oke? jag är fortfarande i "när Fan blir gammal blir hon religiös" -tänket..
kram!

Anders Branderud said...

Hej !
Jag hittade din blogg när jag googlade. Enligt vetenskaplig forskning ( se www.netzarim.co.il) hette den historiska personen Ribi Yehoshua – och ingen ansåg att han var gud. Det är en doktrin senare tillagd.

När det gäller att relatera till Skaparen rekommenderar jag ett bevis (se sidan bloganders.blogspot.com (vänstermenyn)) för en intelligent Skapare och Hans syfte.


Trevlig helg! mvh Anders