Tuesday, April 7, 2009

Svett, svett och lyckotårar

Jag har länge tänkt att jag vill dela med mig av entusiasmen som tränarna på vårt gym förmedlar. (Detta är en helt annan sida av motionsmöjligheterna här i Taiwan) Jag kan inte minnas något liknande på de olika gymmen jag testat i Sverige.

Det här är fest.
Rockkonsert på Ullevi, Melodifestivalen på bästa sändningstid, snowbaording a la freestyle eller Sverige i VM-final. Tänk er själva. Träningscoacherna ser sig själva som artister som tar plats på scen för att engagera sin publik i veckans eller om så dagens party. Att leda en klass är att gå in i en roll och detta är något de tar på allvar. Taiwaneser jobbar hårt, och på gymmet är man anställd för att förmedla energi.

Men det allra roligaste är att se hur motionärerna lika hängivet släpper alla hämningar. Passion. Här åmar och kråmar man sig genom danspassen medan man dansar, hoppar och skriker för full hals i takt med kickboxningen.

Man kan säga att detta rockar lite mer än Friskis & Svettis där hemma.

No comments: