Saturday, August 9, 2008

Language exchange, första erfarenheten

Idag har jag haft ett möte med en kille som vill lära sig svenska. Överenskommelsen var language exchange - dvs jag lär honom svenska och han är mig mandarin - men jag gick därifrån två timmar senare och kände att detta inte riktigt var vad jag hade tänkt mig. Syftet med att skaffa mig en språkpartner var att det hitta ett roligare och mer spontat sätt att öva språket på. Nu förstår jag att jag vill ha en jämnårig tjej som tar med mig på shopping, tea time, eller annan aktivitet och kanske introducerar mig till någon ytterligare vän. Jag behöver språkövning, men ännu mer en ny kompis.

Kille jag träffade idag har varit i Sverige som utbytesstudent ett år och har en svenskbok som han vill ha hjälp med att tyda. Nu funderar jag på hur jag på ett snyggt sätt ska förklara att jag inte tror att jag kan ha lika mycket utbyte av honom som han av mig och att vi därför bör boka in rena svensklektioner som han kan få betala för...eller?

No comments: